imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Kratka zgodovina iOS-a – 2. poglavje

Jablan

Med njihovo konferenco je Apple 5. junija 2017 predstavil iOS 11, operacijski sistem, ki deluje tako na telefonih kot na računalnikih. To je zelo dober razlog, da se ozremo v preteklost in se potopimo v vesele in nostalgične spomine. Pa si poglejmo mejnike na tej cesti. Drugo poglavje.

V prejšnjem poglavju smo se sprehodili preko začetkov iOS-a do prve verzije 3.2, kompatibilne za iPad. V tem naslednjem poglavju se bomo vrnili nazaj na vlak nostalgije in si pogledali vse od iOS 4 pa do zadnjega iOS-a 6, ki še ni delo Jony Ive. Gospe in gospodje, pograbite karte, imeli bomo zanimivo vožnjo.

 

 

iOS 4 – večopravilnost

Kot smo omenili že prej, se je vse do lansiranja iOS-a 4 Applov mobilni operacijski sistem imenoval iPhone OS. To je bila prva verzija, ki je poslala iOS na potovanje, da postane znamka. Da se je začela z iOS 4 ni naključje. Novi sistem je imel veliko pomembnih novih lastnosti. Lansirali so ikonski iPhone 4 z novim in čudovitim dizajnom, kateremu je sledil iPad 2, katerega osebno smatramo za najboljši in najbolje izdelan Applov produkt kdajkoli.

Ne pozabimo na Android, ki je v tistih dneh postal operacijski sistem, ki bi ga lahko jemali resno, saj je bil uveden Android 2.0 Eclair. Google je v sodelovanju z HTC predstavil svoj prvi Nexus mobilni telefon, kar je za bilo za podjetje precej velik korak in je tako Applu predstavljal resno konkurenco. Cupertino se je znašel pod pritiskom, da se pojavi z nečim velikim. In se je res.

 

 

iOS 4 je na svoj čuden način v mešanico vnesel večopravilnost. Aplikacije v ozadju, z nekaj izjemami, niso mogle delovati. Vendar pa so aplikacije, ki so bile trenutno v uporabi, kot npr. prenašanje nečesa, lahko dokončale operacijo tudi po tem, ko je šel uporabnik iz aplikacije. Aplikacije so, preden so preklopile nazaj, vsebino shranile in ko so uporabniki še enkrat dostopali do sistema, jih je pozdravila ista vsebina. Starejši se lahko spomnijo, da je tudi spreminjanje aktivnih aplikacij izgledalo popolnoma drugače.

Pri dvojnem kliku na gumb Home se je pojavil majhen pas in vse prestavil navzgor. Tam so bile nanizane tiste ikone aplikacij, ki so bile trenutno v uporabi in izmed katerih ste lahko izbirali. Ko ste s prstom podrsali po pasu desno, se je pojavil medijski kontroler, s katerim ste lahko prestavljali med pesmimi. Igranje glasbe v ozadju, je bila ena izmed najpomembnejših nadgradenj iOS-a 4. Prav tako nista nehala delovati, če sta bila v uporabi, ko ste telefon zaprli, navigacija in VoIP klici.

 

 

Najpomembnejša stvar o večopravilnosti je ta, da je imela samo prednosti. Uporabniki so lahko uživali v enaki hitrosti sistema in življenjski dobi baterije. Za vse, ki so prešli iz Androida na iOS napravo, je bila to precej nova stvar. Na Androidu je bilo zapiranje aplikacij kontinuirno. Na Applovih napravah pa vam glede tega ni bilo treba skrbeti.

Poleg večopravilnosti, je imel iOS 4 nekaj novih trikov, kot je klicanje s Face Time. To je bila funkcija, ki je bila dostopna že na drugih platformah. Vendar je bila, kot običajno, Applova rešitev bolj čista, naravna in hitra. Nobeno presenečenje pa ni, da je delovala samo med iPhoni.

 

 

Počakati ste morali tudi na to, da je iOS 4 ponudil možnost razporeditve aplikacij v mape na domačem zaslonu. Kako elegantno je to res bilo?! Vse kar ste morali narediti je, da ste povlekli eno ikono čez drugo in voilà, mapa je bila pripravljena. Nato ste jo morali samo še preimenovati. Tudi animacija pri odpiranju je bila super. Danes je to nekaj precej vsakdanjega, takrat pa je bila to pomembna stvar.

To pa še ni vse. Vaše slike ste lahko preuredili in jih prestavili v različne mape, kar je pomagalo pri transparentnosti. Spotlight pa se je naučil tudi iskati po internetu in Wikipediji. Z iOS 4 so uvedli iBook, ki podpira vse večje ebook formate in od takrat naprej lahko ustvarjate tudi “vroče točke”. Nismo pa še omenili tudi prve verzije preverjanja črkovanja in AirPlay-a.

Sicer ni v tesni povezavi s sistemom, vendar je vredno omeniti, da je bil iPhone 4 prva naprava z Retina zaslonom.

 

 

Ker življenje ni pravljica, so se prve “pregrade” pojavile z iPhonom 4. Začelo se je s problemom z anteno in ne glede na to kako dober je bil sistem, se je držal iOS-a 4. Applova komunikacija glede problema je samo prilila olje na ogenj. Steve Jobs je vse rešil na enostaven način in uporabnikom dejal, naj se samo izogibajo držanja telefona na tak način.

Seveda se je Apple kasneje opravičil na bolj eleganten način in izkazalo se je, da ta škandal ni bil tako velik, kot so ga mediji napihnili. Da je Apple popravil signal, je izdal nadgrajen iOS 4. Tako vznemirljive stvari so se dogajale takrat.

iOS 4 so uvedli junija 2010. Podprte naprave: iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4, iPod iPod Touch 2nd Gen, iPod Touch 3rd Gen, iPod Touch 4th Gen, iPad, iPad 2.

 

 

iOS 5 – Hey, Siri

Če bi morali izbrati najbolj ikonski iPhone vseh časov, bi to bil 4s. Pri tem je imel veliko iOS 5, saj naj bi bil tista prava nadgradnja, zaradi katere so Applovi pametni telefoni postali popularni za vse večne čase. Uvedenih je bilo več kot 200 novih lastnosti. Poglejmo si najpomembnejše.

Najprej moramo omeniti prihod Siri. Virtualna pomočnica, ki je prodajne številke dvignila do neba, je bila na voljo samo za vrhunske naprave. Čeprav ima vsak svoje mnenje in nas večina meni, da je smešno orodje, je Sirijeva pomembnost nesporna. Dovolj je že, da pogledamo zadnje Keynotes, s pametnimi domačimi pripomočki (kot je Google Home, Amazon Echo in HomePod), da priznamo, da nam je Apple s svojo asistentko v letu 2011 pokazal novo smer.

 

 

Da lahko komuniciramo z napravo v našem žepu, ki ne samo da nas razume, ampak lahko v večini primerov odgovori na razumljiv način, tekoče in s humorjem, je bila revolucionarna ideja že sama po sebi. Siri je opravljala svojo nalogo zelo dobro, kljub temu, da jo je Apple najprej izdal kot beta verzijo, nekaj kar ni storil še nikoli prej. Siri je bila zmožna izvesti iskanje po spletu, opraviti klic, narediti zabeležke v koledarju, sodelovati z WolframAlpha in na splošno je precej natančno razumela kaj smo povedali.

Z iOS 5 so uvedli še eno ikono: Notification Center. Ne moremo zanikati dejstva, da je bila ta nova značilnost v iOS uvedena zaradi vpliva Androida, vendar morda to sploh ni več važno. Pomembno je, da je bila končno tukaj in je delovala popolno. Do zgornje vrstice lahko dostopate z enim potegom navzdol, vsa obvestila, ki jih lahko odstranite ali odprete, lahko vidite na enem mestu. Če želite lahko  konstantno pojavljajoče se značilnosti, kot je napoved vremena ali delnic, zaklenete. Notification Center ni ničesar revolucioniziral, vendar si dandanes iPhone brez tega težko predstavljamo.

 

 

Naslednja pomembna nadgradnja je bil iMessage. Ne samo, da je šel Apple mimo ponudnikovih interesov, vendar je od BlackBerry-ja uspel prevzeti znatno bazo uporabnikov. Najboljša stvar glede tega je, da je dodatna značilnost, ki je bila sposobna upravljanja multimedijskih sporočil, gladko postala eno s prejšnjo, prvotno aplikacijo za sporočila, tako da so tako klasični teksti, kot tudi brezplačni iMessage-i, prispeli na eno mesto. V bistvu ni nihče uporabljal prvotni besedilni sporočilni sistem, če pa je lahko pošiljal sporočila brezplačno.

Da ne omenimo še to: preprosto deluje. Telefon je avtomatično zaznal komu lahko pošljete iMessage in namesto plačljive, takoj preklopil v brezplačno verzijo, ki je potem sporočilo dostavila vsem primernim napravam, ki jih je imel prejemnik. Nobene zmešnjave, uporabniku se ni bilo potrebno ukvarjati z ničemer in celoten sistem je bil zanesljiv ter deloval stabilno že sam po sebi.

 

 

Ta nadgradnja je dala tudi naslednika MobileMe, dušo vseh današnjih naprav, iCloud. To je bil verjetno prvi korak, ki ga je Apple naredil proti koordiniranemu ekosistemu. Če ste opravili nakup aplikacije na kateri izmed vaših naprav, ste jo z lahkoto prenesli tudi na drugi napravi. V iCloud ste z lahkoto dodali vse vaše dokumente, glasbo, slike ali naredili varnostno kopijo, tako da ste lahko do tega dostopali od kjerkoli. Tudi to je bila možnost: od takrat naprej, da ste naredili varnostno kopijo ali karkoli obnovili, niste potrebovali računalnika.

Ta mentaliteta brez računalnika je bila očitna tudi povsod drugje. Uvedli so npr. iTunes WiFi Sync, ki je tudi zmanjšal število potrebnih povezav z računalnikom. Nadalje, končno smo imeli možnost “preko zraka” ali OTA nadgradenj, tako da nam za inštaliranje novega ROM-a ni bilo potrebno dostopati do iTunes-a, čeprav smo morali na to čakati vse do zdaj. In še zadnje, za aktivacijo telefona nam le-tega ni bilo potrebno priklopiti na računalnik. Verjetno so bili te spremembe nabolj veseli ljudje, ki delajo v Applovih trgovinah, saj se strankam ni dalo ukvarjati z aktivacijo telefonov doma, zato so zaposlene v Apple Store prosili, naj to naredijo namesto njih.

 

 

Kar je še najpomembnejše od tega, je filozofija, ki se skriva za vsem tem:

vaš telefon bo vaš novi računalnik.

Ta pogled je nekaj kar je tudi prihodnost v celoti potrdila.

Ne pozabimo omeniti še nekaj sprememb različnih velikosti: vgrajen urejevalnik slik, Safarijeva funkcija Read Later, integracija Twittra, osvežena aplikacija Calendar, na novo uvedena aplikacija Reminder, novi večdotitkovni gibi in razdeljena iPad tipkovnica.

iOS 5 so uvedli oktobra 2011. Podprte naprave: iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4s, iPod Touch 3rd Gen, iPod Touch 4th Gen, iPad, iPad 2.

 

 

iOS 6 –Vojna za neodvisnost

Čeprav je bil Steve Jobs pokojni že preden je izšel iOS 6, ste lahko čutili vpliv njegove odločne, bojevite miselnosti glede tega sistema. Glavni cilj iOS-a 6 je bil, da se popolnoma osvobodi Googla, kar je iz stališča, da je do takrat podjetje postalo velika konkurenca Androidu, popolnoma razumljivo. To se je odražalo tudi v dejstvu, da sta tako YouTube in Google Maps, ki sta bila prej že inštalirana na telefonih, na novih telefonih iPhone 5 manjkala.

Očitno so morali namesto tega ustvariti nekaj drugega, to pa je bil Apple Maps. No, morda se tega ne spomnite vsi, vendar je imela Applova lastna aplikacija za zamljevide katastrofalen debi. Dejstvo, da niso mogli takoj dohiteti Google Maps-a, ki je vrsto let praktično vladal trgu, je bila ena stvar, vendar je bil Apple Maps resnično šibek celo za poenostavljeno verzijo zemljevidnih aplikacij. Bil je slab v planiranju poti, mnoge pomembne lokacije so manjkale, imel je problem z imeni krajev in na splošno je bil grozna aplikacija. Izvršnega, ki je bil odgovoren za to, Scott Forstalla, so kmalu po tem odpustili, kar je bilo po našem mnenju popolnoma upravičeno.

 

 

Čeprav je bil koncept sam po sebi precej v redu. Način 3D “Flyover” je bil precej zabaven, integracija Siri je bila uporabna, navigacija zavoj za zavojem je izgledala v redu in podjetje, ki je priskrbelo aplikacijo s podatki za zemljevide, Tom Tom, je tudi pomembno ime na trgu. Dober načrt je bil tudi, da ustvarijo domačo aplikacijo, ki je popolnoma optimizirana za iPhone. Škoda, da so šle stvari tako narobe; na srečo zdaj Apple Maps deluje kar dobro, kljub dejstvu, da je Google Maps še vedno v samem vrhu aplikacij v tej kategoriji.

Ostale iOS 6 nadgradnje so bile prefinjanje sistema in že obstoječe funkcije. Notification Center je dobil način Do Not Disturb, Siri se je naučila kako poiskati restavracije in prebrati športne rezultate na glas, tudi Facebook je bil po Twitterju vgrajen in sedaj ste lahko namesto mobilnih podatkov uporabili Face Time, ne samo WiFi. Dobili smo Photo Streams in odprte Safari strani so postale sinhronizirane z ostalimi napravami. Lansirali so tudi Passbok, kjer ste lahko hranili karte, kupone in karte za prijavo. To so očitno naredili zato, da so postali konkurenčni Google Wallet-u, vendar je bil to veliko boljši manever kot pa Maps.

iOS 6 so uvedli septembra 2011. Podprte naprave: iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4s, iPhone 5, iPod Touch 4th Gen, iPod Touch 5th Gen, iPad mini, iPad 2, iPad 3, iPad 4.

 

 

V tem članku smo šli preko kreiranja iOS-a kot znamke, prihoda Siri, ki je določila trende, z iOS 5 in neodvisnost iOS-a 6, ki ima precej vprašljiv izzid. V naslednjem, tretjem nadaljevanju te štiridelne serije, bomo pogledali, kje je Jony Ive prevzel iOS ladjo in šli po sledeh sistema, ki je do iOS-a 9 doživel nekaj precej osnovnih sprememb.

Apple Inc. (AAPL)